Notícies


La nova façana del Centre cultural i de congressos Lauredià s’escollirà mitjançant un procés participatiu obert a la ciutadania

La nova façana del Centre cultural i de congressos Lauredià s’escollirà mitjançant un procés participatiu obert a la ciutadania

Casa Comuna ha acollit, aquest vespre, la primera reunió de poble d’aquest mandat dedicada exclusivament a la reconstrucció del Centre cultural i de congressos lauredià. Encapçalada pels cònsols, Cerni Cairat i Sofia Cortesao, ha girat entorn de l’evolució de les obres, la situació econòmica i el procés participatiu per a l’elecció de la nova façana.
 
La reunió de poble ha comptat amb la presència d’una vuitantena de ciutadanes i ciutadans que l’han seguit presencialment des de Casa Comuna i que han pogut formular les seves preguntes, aportacions i suggeriments. També s’ha donat la possibilitat de seguir la trobada via streaming pel Canal de Youtube del Comú o per Lòria TV.
 
La cònsol menor ha explicat la cronologia de les tasques que s’estan portant a terme des del malaurat incendi del 9 de novembre del 2022 i que han de finalitzar amb la reobertura d’una de les infraestructures més significatives de la parròquia garantint la seguretat dels seus usuaris. I és que, l’objectiu del Comú és que 30 anys després de la seva inauguració, el Centre cultural i de congressos lauredià torni a ser el pol social, cultural i turístic de Sant Julià de Lòria.
 
Després de la reobertura parcial d’alguns del serveis l’estiu passat, actualment s’està procedint a la remodelació de la cuina i del bar -que es troben en la fase final-, als treballs de reconstrucció del vestíbul i a l’inici dels de la Biblioteca Comunal Universitària i l’escala helicoidal que continuaran durant els propers mesos. Segons les previsions, durant la primavera es rebrà el projecte arquitectònic dels auditoris i dels seminaris. A l’hivern, es canviaria la façana i es reobriria el Centre.  
 
El cònsol major ha detallat els costos previstos amb els quals treballa el Comú actualment i que passen per saber amb precisió el cost final de les obres. Tal com ha explicat però, només es podrà determinar quan es disposi dels projectes arquitectònics definitius. A hores d’ara, s’estima que el cost total de les obres ascendirà a 9 milions d’euros.

Tenint en compte que l’edifici té més de tres dècades, s’ha aprofitat la reconstrucció obligada per l’incendi per modernitzar certs espais i instal·lacions. Així, les obres de les dues plantes inferiors han costat al voltant de 2,5 milions i les estimacions apunten que la façana suposarà una inversió d’1,5 milions i la resta 5 milions d’euros més.
 
Cerni Cairat també ha explicat als assistents que actualment el Comú està en plena fase de negociació amb les asseguradores i els pèrits externs. De moment, el retorn a nivell d’assegurances es xifra en 2,1 milions d’euros. Unes dades que condicionen l’exercici pressupostari 2024 de la corporació. No disposar del cost final de les obres del Centre cultural i de congressos Lauredià ha obligat a endarrerir la proposta de pressupost.
 
Un dels punt centrals de la reunió de poble ha estat el procés participatiu que s’engegarà els propers dies per escollir la façana que va quedar malmesa pel fum de l’incendi. Es va veure afectat l’aïllament de llana de roca, fet que compromet la seva funcionalitat i salubritat.
 
L’objectiu inicial era fer partícips a totes les ciutadanes i ciutadans de l’elecció de la façana, de la cara de la cultura laurediana. El Comú entén que una decisió d’aquesta magnitud no pot ser només política. Però, per no retardar l’execució de les obres, s’ha optat per convocar un procés participatiu entre dues propostes finalistes per determinar la façana final.
 
Així, a partir de demà, es designarà un jurat composat per 3 grups de 12 representants cadascun.
El primer grup, el formaran membres del Comú, 9 de la majoria i 3 de la minoria. El segon estarà integrat per 12 membres d’associacions culturals lauredianes que tenen fins el 3 d’abril per designar els seus representants.

El tercer grup constarà de 12 ciutadanes i ciutadans més 4 de reserva escollits via sorteig. Han de ser majors d’edat i censats a la parròquia. Les candidatures s’han de presentar al servei de Tràmits entre el 21 de març i el 3 d’abril. Els escollits es designaran el 4 d’abril a través d’un sorteig. Finalment, el 10 d’abril el jurat votarà el projecte guanyador.