Notícies


El Mundial de trial compleix enguany 50 anys i Sant Julià de Lòria acollirà la segona prova entre els dies 7 i 9 de juny

  • El Mundial de trial compleix enguany 50 anys i Sant Julià de Lòria acollirà la segona prova entre els dies 7 i 9 de juny
  • El Mundial de trial compleix enguany 50 anys i Sant Julià de Lòria acollirà la segona prova entre els dies 7 i 9 de juny
  • El Mundial de trial compleix enguany 50 anys i Sant Julià de Lòria acollirà la segona prova entre els dies 7 i 9 de juny

El Campionat del món de trial aterra novament a Sant Julià de Lòria on es disputarà la segona prova de la 50a edició. La cursa constarà de dues mànigues que es disputaran al llarg del cap de setmana del 7 i el 9 de juny i seran puntuables per a les categories Trial GP, Trial 2 i Trial 3. En aquesta edició 2024, que va començar al Japó el passat 18 de maig, el Mundial tindrà set proves que es disputaran en set països i dos continents. Japó, Andorra, Itàlia, Alemània, Bèlgica, França i Espanya seran les nacions on es decidirà el campió del món del 2024.

En la roda de premsa de presentació, el cònsol major de Sant Julià de Lòria, Cerni Cairat ha manifestat que “és una prova que ha fet arrels a la nostra parròquia i l’impacte per a nosaltres és molt positiu”, però també ha recordat que “ser la parròquia del  trial ens obliga també a fer una reflexió de com fer compatible la protecció de l’entorn patrimonial i natural amb la pràctica de les activitats del motor”.
Així, es repartiran KiSS (Mantingui-ho net i sostenible en les sigles en anglès) Kits pel públic adult i infantil (cendrers portàtils, bidó reciclable per evitar les ampolles de plàstic d’un sol ús, llàpissos plantables (farigola), etc.) i també s’animarà al públic a participar a un joc de pistes educatiu sobre la biodiversitat andorrana repartir pel gruix principal de zones del trial, amb premis importants a rebre durant els podis del diumenge.

La gran novetat d’enguany és que la Federació Internacional de Motociclisme (FIM) ha introduït al reglament una modificació que permetrà als pilots parar i retrocedir en les zones amb un límit de temps ben definit. Això trenca amb la norma del Non Stop que havia estat vigent en els darrers any. Sobre aquest fet s’ha pronunciat el vicepresident de la Federació Internacional de Motociclisme (FIM), Ignasi Verneda que ha confirmat que “el canvi ha estat molt ben rebut pels pilots”.

S’han pre-inscrit 73 pilots, dels quals 12 en TrialGP, 43 en Trial2 i 18 en Trial3. Per part d’Andorra, hi participarà el Gaudi Vall en categoria Trial2 i Edgar García que s’iniciarà en la categoria Trial3 i hi haurà motos elèctriques i de combustió.
Divendres tindran lloc els controls administratius i tècnics, entrenaments oficials i visita de zones, mentre que la competició serà el dissabte i el diumenge en què els pilots hauran de completar dues voltes a un recorregut de 17 km amb 12 zones. Hi haurà 3 grups de zones: les 1 i 2 estaran a la zona de Comabella, les 3 i 5 sobre la cota 1600 de Naturland, costat esquerra carretera amunt i les 6 i 12 sobre la mateixa cota de Naturland, però al costat dret carretera amunt.  
 
Per donar més visibilitat a totes les accions organitzatives en termes de sostenibilitat, abans, durant i després de la prova, fet que implica tant els organitzadors, com els pilots i els seus equips, i el públic en general, la presidenta de la Federació Motociclista d’Andorra (FAM), Natàlia Gallego ha manifestat que l’ens que ella representa i els pilots en competició s’adheriran als quatre principis de la IUCN (Unió Internacional per a la Conservació de la Natura):

  • Principi 1: Protegir la natura i evitar danys als hàbitats i espècies naturals.
  • Principi 2: Restaura i regenera la natura sempre que sigui possible.
  • Principi 3: Comprendre i reduir els riscos per a la natura a les nostres cadenes de subministrament.
  • Principi 4: Educar i inspirar accions positives per a la natura dins i més enllà de l'esport.
Hi hauran accions comunicatives amb alguns pilots com el Campió del Món Toni Bou, i l’Ambaixador de Sostenibilitat de la FIM, Takahisa Fujinami i la competició  serà neutre en emissions de CO2  gràcies al conveni signat amb Andorra Turisme i les motos de pilots i motxillers duran una enganxina informant que circulen neutre en emissions.

En la presentació també han intervingut el secretari d’Estat d’Esports, Alain Cabanes, la directora de la Comissió de Sostenibilitat de la FIM, Kattia Juárez i el director general d’Andorra Turisme, Betim Budzaku.